بازاریابی پیامکی چیست؟
اگر صاحب یک تلفن همراه هستید ، حتما بارها و بارها با پیامک های تبلیغاتی رو به رو شده اید. شاید فکر کنید این روش تبلیغات در برابر توجه کمی که این روزها به پیامک ها می شود دیگر منسوخ شده است. اما حقیقت این است که اگر میخواهید در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، برند خود را به مشتریان آیندهتان معرفی کنید، اگر نگران میزان فروش و کاهش درخواست خدمات برندتان هستید و اگر میخواهید به گروه گسترده ای از مخاطبان دسترسی پیدا کنید، بازاریابی پیامکی را باید در اولویت تبلیغات کسبوکار خود قرار دهید.
تبلیغات پیامکی یک روش تبلیغات خوب و کم هزینه است که بازدهی بالایی دارد. بازاریابان خبره میدانند که تبلیغات پیامکی از پربازدیدترین و سریعترین انواع بازاریابی است زیرا حتی نیازی به دسترسی اینترنت ندارد و به راحتی در اختیار مخاطبین قرار می گیرد. در این که چنین روشی از بازاریابی، کارآمد و نتیجهبخش است صحبتی نیست؛ اما برای دانستن روش کار، مزایا و فوتوفن استفاده از پیامک برای بازاریابی، ابتدا باید با کلیاتی آشنا شویم که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.
تبلیغات یا بازاریابی پیامکی چیست؟
تبلیغ پیامکی به نوعی از بازاریابی گفته می شود که از طریق اساماس اجرا میشود یعنی در قالب پیامک محصول شرکت یا برند خودتان را به سایر افراد معرفی کنید. بیش از ۹۰ درصد افراد پس از دریافت پیام یا آن را باز میکنند یا حداقل به تیتر آن توجه میکنند که همین موضوع باعث ایجاد مسیری نوین برای کسب و کار ها می شود. پس بهطور خلاصه می توانیم بگوییم بازاریابی پیامکی یعنی جذب و نگهداشتن مشتریها از طریق پیامک. با توجه به اینکه کسب و کارها همیشه به دنبال راهی برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان فعلی و بالقوه خود هستند؛ روشی که از نتایج خوب آن مطمئن باشند و به سادگی بتوانند آن را مدیریت کنند ، می شود گفت بازاریابی از نوع پیامکی راحتترین و در دسترسترین روش به حساب میآید؛ به این دلیل که اکثر مردم با در دست داشتن گوشی موبایل خود در طول شبانه روز همواره به بازاریاب ها کمک میکنند تا پیامشان زودتر دیده شود.
با وجود تمامی این موارد و انتظار بالایی که بازاریابی پیامکی می رود ، عدهای از کسب و کارها که روش صحیح استفاده از آن را نمیدانند ، به دلیل پایین بودن هزینه ، انبوهی از تبلیغات پیامکی خود را به کاربران تلفن همراه ارسال میکنند. همین ارسالهای بیربط و بی اجازه باعث شده تا کاربران ایرانی نسبت به تبلیغات پیامکی واکنش منفی داشته باشند و به محض مشاهده یک پیامک تبلیغاتی در موبایل خود به سرعت و حتی قبل از خواندن آن را حذف کنند. حتی بسیاری از کاربران به همین دلیل تعداد زیاد پیامک ها از اپراتور تلفن همراه خود درخواست کرده اند که شماره آنها را در لیست سیاه پیامکهای تبلیغاتی قرار دهد تا دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند.
با این وجود ، این موارد به این معنی نیست که بازاریابی پیامکی مانند سابق پرطرفدار نباشد ، بلکه اگر برای تبلیغات پیامکی خود استراتژی درست نداشته باشید، به این نتیجهگیری اشتباه میرسید.
تبلیغات پیامکی کنید ولی نه به هر قیمتی!
در گذشته زمانی بود که بسیاری از صاحبان کسبوکارها با شنیدن هزینه به نسبت مناسب تبلیغات پیامکی سریعا مشتاق راه اندازی یک کمپین تبلیغات پیامکی می شدند و البته مردم هم از دریافت چنین تبلیغاتی استقبال میکردند.
در مقایسه با بسیاری از سایر روش های تبلیغاتی ، تبلیغات پیامکی هم هزینه کمتری دارد و هم برای کسب و کارهای محلی خوب جواب میدهد. مثلاً تبلیغات محیطی اگرچه میتواند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند اما معایبی مثل هزینه بالا و محدودیت در پوشش منطقه جغرافیایی و عدم انتخاب مخاطبین را به همراه دارد که باعث می شود شما نتوانید بر اساس رفتار آنها شیوه تبلیغاتی خود را کنترل کرده و معایب آن را برطرف کنید. از همه مهمتر خیلی از کسب و کارهای کوچک محلی نمیتوانند همچین هزینه سنگینی را بپردازند و اصلاً این روش کاربردی هم برای آن ها ندارد.
اگر تبلیغات پیامکی را با ایمیل مارکتینگ مقایسه کنیم ، می بینیم تبلیغات ایمیلی به ساخت قالب، طراحی گرافیکی و تنظیمات زیادی نیاز دارد، اما تبلیغات پیامکی به راحتی در قالب ۱۶۰ کاراکتر (۷۰ کاراکتر فارسی) ساخته و ارسال میشود. از طرف دیگر در تبلیغات ایمیلی به ارسال تبلیغ بر اساس، سن، جنسیت، نام و علایق مشتری توجهی نمی شود ؛ مثلاً خیلی از آقایان تاکنون تبلیغات محصولات آرایشی را از طریق ایمیل خود دریافت کردهاند.
تمامی این موارد دلایل خوبی برای استفاده از تبلیغات پیامکی به شمار میآید. اما یک نکته مهم وجود دارد، مخاطبان شما باید بخواهند که چنین پیامکهایی را دریافت کنند، در غیر این صورت ارسال پیامهای تبلیغاتی نه تنها تأثیر منفی بر روی برند تجاری شما دارد، بلکه هزینهای اضافی را به شما متحمل میکند.پس اولویت ارسال تبلیغات پیامکی، رضایت مخاطبان در دریافت چنین تبلیغاتی است.
متاسفانه عدم توجه به رضایت کاربران در بیشتر کسب و کارها و جلو رفتن تنها با قصد معرفی و تبلیغ کسب و کار از طریق تبلیغات پیامکی باعث کاهش اثرگذاری تبلیغات پیامکی در کشور ما شده است. این در حالی است که تبلیغات پیامکی زمانی بیشترین اثرگذاری را خواهند داشت که شما به مرور خبرنامه پیامکی خود را گسترش دهید. مطمئناً فردی که به خواستهی خود در خبرنامه پیامکی شما ثبت نام میکند، فردی است که مشتاق استفاده از خدمات و محصولات شماست و اگر از نحوه مشتری مداری شما رضایت داشته باشد، بدون معطلی برند تجاری شما را به دیگران معرفی میکند.
در نهایت تبلیغات پیامکی خوب است یا بد؟
درست است که بسیاری از کسب و کارها با پیامکهای تبلیغاتیشان موجب آزار مردم شده اند ، اما دلیل بر این نیست که تبلیغات پیامکی روش خوبی نباشد. قطعا با استفاده درست از این ابزار و برنامه ریزی برای اهداف خود، پیامک می تواند یک راه ارتباطی عالی و کاملا در دسترس برای ارتباط با مشتری شما باشد.
این موضوع درباره تبلیغات ایمیلی نیز صادق است. تبلیغات ایمیلی خیلی قبلتر از تبلیغات پیامکی توسط اسپمرها مورد سو استفاده قرار گرفتند. این موضوع باعث این شده که عدهای بر این باور باشند که تبلیغات ایمیلی دیگر کاربردی ندارد اما این طور نیست و این جمله صحت ندارد. اگر شما بتوانید به درستی و اصول بازاریابی رضایت مشتریان خود را داشته باشید و کاری کنید که مخاطبان خودشان با رضایت کامل ایمیلشان را در اختیارتان قرار دهند ، مطمئناً بازخورد خوبی از این نوع تبلیغات خواهید داشت. تبلیغات پیامکی نیز دقیقاً به همین شکل است و رضایت مشتری همیشه حرف اول را میزند.
شاید فکر کنید نرم افزار های پیام رسان می توانند جایگزین پیامک شوند اما نرمافزارهای پیام رسان یا شبکههای اجتماعی جایگزین خدمات پیامکی نیستند، بلکه همسو با این خدمات در راستای اهداف تبلیغاتی شما حرکت میکنند.
مزیت های مهم تبلیغات پیامکی شامل چه مواردی است؟
هنگامی که پیامکی را با هدف بازاریابی ارسال میکنید، مزایای فراوانی شامل حال برندتان میشود که شاید برخی از آنها کاملاً منحصربفرد باشند. در ادامه این مزایا را ذکر می کنیم:
۱) ارسال فوری
ارسال پیامک تبلیغاتی در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی به زمان زیادی نیاز ندارد. پیامها هر زمان که بخواهید ارسال میشوند. تنها کافی است یک متن خوب بنویسید و با فشار دادن یک دکمه، پیامک خود را به هزاران نفر ارسال کنید. این ارسال فوری پیامک به شما کمک میکند که اخبار یا پیشنهادهای مد نظرتان را در کمترین زمان به دست مخاطب برسانید. از طرف دیگر مطمئن هستید که به احتمال زیاد این پیامکها در عرض چند دقیقه بعد از دریافت باز خواهند شد. علاوه بر این میتوانید چند نوع پیامک با متنهای مختلف بفرستید و ببینید کدام متن اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطبین شما دارد. به این صورت شما میتوانید پیشنهاد جذابی را در کسری از ثانیه به مشتریهای خود بدهید.
۲) تحویل و مشاهده سریع
همانطور که گفتیم پیامهای متنی در مدت زمان کمی به دست گیرندگان میرسد و خوانده میشوند. بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین زمانِ تحویل پیامک به تلفنهای همراه کمتر از ۱۰ ثانیه است. از طرف دیگر بیشتر افراد گوشیهایشان در دسترس است و مرتب آن را چک میکنند. در حالی ایمیل را ممکن است هر یک بار یا دو بار در روز بررسی کنند.
البته همچنان هم تأکید بر این است که زمانی پیامک تبلیغاتی بیشترین اثر را دارد که کاربر برای دریافت پیامک رضایت داده باشد. در غیر این صورت حذف پیام ، اولین و تنها کاری است که او انجام می دهد.
۳) دریافت بازخورد سریع از مشتریان
شما میتوانید از طریق روش هایی مثل نظرسنجی پیامکی از مخاطبین خود بازخورد بگیرید و با استفاده از این نتایج بفهمید که مخاطبان چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی مورد قبول آن ها نیست. این قابلیت هم برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان مفید است و به شما کمک میکند تا کسب و کارتان را بهبود دهید. بر اساس آمار میانگین زمانی پاسخ مشتریان به نظرسنجیهای پیامکی کمتر از ۶ دقیقه است. شاید فکر کنید میزان مشارکت مردم در این نظرسنجی ها کم خواهد بود اما این طور نیست. بسیاری از مردم دوست دارند در نظرسنجیهای پیامکی شرکت کنند و نظرشان را بگویند. این را می توانید با نگاهی به برنامه های تلویزیونی سابق متوجه شوید که طرفداران زیادی داشتند. شما نیز میتوانید یک نظرسنجی برگزار کنید و از بین افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند به یک نفر به قید قرعه جایزه دهید.
۴) نرخ تبدیل بالا
شاید بشود گفت تبلیغات پیامکی اگر به درستی انجام شود، بالاترین نرخ تبدیل را دارند و کاربران گوشیهای تلفن همراه در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی، بیشترین واکنش را به پیامهای متنی نشان میدهند.
توجه داشته باشید که نرخ تبدیل بیشتر بر روی مشتریان فعلی تمرکز میکند، نه مشتریان جدید و بالقوه. برای مثال اگر شما پیامکی درباره یک محصول جذاب و جدید از فروشگاه مورد علاقهتان دریافت کنید، مطمئناً برای خرید آن محصول اقدام میکنید. الان هم وبسایتهای فروشگاهی معتبر با ارسال پیامک، کاربران علاقمند را از موجود بودن یک محصول مطلع میکنند.
۵) سازگاری با انواع گوشیهای تلفن همراه
تلفنهای همراه سالهاست که در میان مردم هستند و بعید است تا سالها وسیلهای جایگزین آنها شود. مدت زیادی است که تمام کمپینهای تبلیغات دیجیتالی برای تلفن همراه بهینهسازی میشوند.برای استفاده از قابلیت تبلیغات پیامکی نیاز نیست کاربران برنامهای روی گوشی خود نصب کنند. کافی است که هر مخاطب یک موبایل، حتی از نوع غیر هوشمند داشته باشد.
یکی از مزایای پیامک این است که ابزار ارتباطی سادهای است که با تمام گوشیهای تلفن همراه سازگار است و بیشتر کاربران با نحوه کار با آن آشنا هستند؛ بنابراین دیگر لازم نیست نگران دیده نشدن تبلیغات باشید یا اینکه تبلیغاتتان به درستی به مخاطبان نشان داده نشوند.
۶) دوستدار محیط زیست
در مقایسه با تبلیغات کاغذی و محیطی، تبلیغات پیامکی کمترین تأثیر را در آلودگی محیط زیست دارد و هیچ ضرری به محیط زیست وارد نمیکند. پس اگر به دنبال شیوهای پاک برای گسترش کسب و کار خود هستید که به محیط زیست آسیبی وارد نکند ، تبلیغات پیامکی گزینه مناسبی به نظر میرسد. البته این ویژگی برای تمامی روشهای بازاریابی دیجیتال صدق می کند.
۷) ارتباط مستقیم با مخاطب
بسیاری از ما بدون تلفن همراه خود از خانه خارج نمیشویم. طوری که تلفن همراه مان به طور دائم و در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانهروز همراه ما می باشد. به جز گفتگوی مستقیم هیچ راه ارتباطی ای وجود ندارد که به اندازه تبلیغات پیامکی خیلی سریع با مخاطبان مستقیماً در تعامل باشد.
۸) تبلیغات پیامک قابل پیگیری است
در صورتی میتوانید اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی را اندازه بگیرید که قابل اندازهگیری باشد و بتونید آن را پیگیری کنید وگرنه استفاده از آن تقریباً بی فایده است. بسیاری از سرویسهای پیامکی، گزارش دریافت پیامک توسط گیرنده را به شما ارائه میدهند تا مطمئن شوید که پیامکتان با موفقیت به دست مشتریان رسیده است.
البته رهگیری های هوشمندانهتری نیز وجود دارد ، برای مثال با قرار دادن لینکهای کوتاه شده در متن پیامک، مشتریان را به صفحات وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود هدایت کنید. سپس با تهیه گزارش از میزان کلیکهای کاربران میتوانید از نتیجهبخشی روش خود در تبلیغ خبردار شوید. همچنین شما میتوانید با ارائهی کد تخفیف به مشتریان خود، بازدهی کمپین تبلیغات پیامکی خود را به خوبی اندازه گیری کنید. دانستن اینکه چه تعداد از کاربران روی لینکهای دلخواه برند شما کلیک کردهاند، کد پیشنهادی شما را استفاده کردهاند یا پاسخ درخواستها را دادهاند، برای برنامهریزیهای بعدی کمک خوبی است.
۹) امکان شخصیسازی پیامک
در تبلیغات پیامکی میتوانید پیامها را برای مخاطبان شخصیسازی کنید. مثلاٌ پیامها را بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان خود نظیر نام، شغل، علاقه و میزان تحصیلات دارید، بفرستید. خوشبختانه در این راه محدودیت چندانی ندارید و اگر اصول را رعایت کنید و با در نظر گرفتن نیازها و علایق هر گیرنده پیامکها را شخصیسازی کنید نتایج بسیار بهتری میگیرید.
شخصی سازی کمپین تبلیغات پیامکی برای افراد، تاثیر بسیار بالایی در جذب اعتماد و رضایت مشتریان شما دارد. اگر در حال حاضر از پنل اس ام اس تبلیغاتی استفاده میکنید، حتماً این نکته را در پیامکهای خود لحاظ کنید و تاثیر بازدهی آن را با پیامکهای غیر شخصیسازی شده مقایسه نمایید.
۱۰) مقرون بهصرفه بودن تبلیغات پیامکی
تبلیغات پیامکی هزینه پایینی دارد؛ البته ارزان قیمت بودن این روش دلیل بر بی نتیجه بودن آن نیست. پیامکهای تبلیغاتی با نرخ دیده شدن ۹۸% چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت یا روشی دیگر را جایگزین آن کرد. در تبلیغات پیامکی شما میتوانید با مبلغ بسیار کمی، تعداد بسیاری از مشتریان خود را هدف قرار دهید. این موضوع به این معنی است که شما با مبلغ بودجه خود میتوانید با بیشترین تعداد مخاطب ارتباط داشته باشید.
هزینه ارسال پیامک به هر فرد در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مقداری ناچیز است؛ این در حالی است که همان پیامک میتواند دهها برابر بازگشت سرمایه برای سازمان شما به ارمغان بیاورد. اگر افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتریان از اولویتهای شما محسوب میشود، اما زمان و توان مالی بالایی برای سرمایهگذاری در دیگر بخشهای تبلیغات را ندارید، تبلیغات پیامکی میتواند برایتان ابزاری مفید، ساده و کمهزینه باشد.
۱۱) حمایت از سایر روش های بازاریابی
تبلیغ پیامکی در عین مستقل بودن و نیاز داشتن به انواع دیگر بازاریابی، از آنها حمایت میکند. به عنوان مثال، پیامکها میتوانند به مشتریان یادآوری کنند که ایمیل ارسالشده را بخوانند. این پیام میتواند از جملهای بهسادگی و کوتاهی «ایمیل ما را خواندهاید؟» تشکیل شود.
نکاتی مهم برای موفقیت تبلیغات انبوه پیامکی / اصول بازاریابی پیامکی چیست؟
درست است که بازاریابی پیامکی خوبیهای زیادی دارد و میتواند تأثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد؛ ولی همه این موفقیتها در گرو نکاتی است که در ادامه خواهیم گفت تا موفقیت بازاریابی پیامکی شما حتمی باشد.
پیامکی ساده و قابلفهم ارسال کنید.
پیامی که مخاطبان دریافت میکنند باید ساده و قابل فهم باشد و هیچ نکته مبهمی را در ذهن آن ها ایجاد نکند. با وجود نرخ باز کردن ۹۸% تبلیغات پیامکی در مقایسه با نرخ ۲۲% بازاریابی ایمیلی، بازخورد مخاطبان به میزان زیادی به متن پیام شما بستگی دارد. یک متن خوب میتواند فرد را علافه مند به کسب و کار شما کند یا برعکس سریع شما را در دسته لیست سیاه پیامک های خود قرار دهد.
امکان یک گفتگوی دو طرفه را فراهم کنید.
پیامک مثل یک خیابان دوطرفه است و کاربران میتوانند به پیامکهای شما به راحتی پاسخ دهند. ایجاد راهی برای گفتگوی آسان میتواند به تعهد، دلبستگی، رفع ابهام و پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان منجر شود.
مشتری را به فروشگاه خود دعوت کنید.
برخلاف ایمیل که اغلب به افزایش فروش آنلاین منجر میشود، تبلیغات پیامکی به دلیل ماهیت پرسرعت خود میتواند به حضور مشتریان بیشتر در فروشگاههای واقعی کمک کنند. با تبلیغ یک محصول مشتری را به فروشگاه خود دعوت میکنید ولی حضور مشتریان در فروشگاه تنها به خرید یک محصول خاص خلاصه نمیشود و ممکن است محصولات دیگری هم بخرند؛ تحقیقات نشان میدهد که به طور معمول، سبد خرید فیزیکی سه برابر بیشتر از میزان خرید آنلاین است.
اجازه دهید تا مشتریان شما را انتخاب کنند.
در یک کمپین تبلیغاتی رضایت مخاطبان حرف اول را میزند. پس اجازه دهید تا خودشان برای بودن در یک کمپین پیامکی اعلام امادگی کنند. این ثبتنام اختیاری با روشهای مختلفی انجام میشود. مثلاً هنگام یک نامنویسی اینترنتی یک مورد را عامت بزنند که میخواهند در خبرنامه شما باشند یا نه؟ یا میتوانید یا فرستادن یک پیامک از فرد اجازه بگیرید که میخواهد ارسال پیامها ادامه پیدا کند یا خیر.
یعنی همانگونه که برای مشتریان امکان ثبتنام اختیاری را فراهم میکنید، امکان انصراف از شرکت در کمپین را نیز بدهید. این کار اگرچه در ظاهر موجب کاهش تعداد مخاطبان شما میشوند، اما در حقیقت از ایجاد یک موج اعتراضی در فضای حقیقی و مجازی علیه شما جلوگیری میکند.
مخاطبان خود را به انجام یک کاری دعوت کنید.
در پیامکهایتان حتماً یک فراخوان به عمل داشته باشید یعنی از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد. مشتریان شما باید بدانند که چرا پیامک شما را دریافت کردهاند و باید در قبال آن چه کاری انجام دهند. فقط سعی کنید درخواستتان از مشتریان واضح و گویا باشد.
به مخاطبان خود به جای وعده های بیهوده، پیشنهاد واقعی دهید.
اگر چند سال پیش قصد ایجاد یک کمپین تبلیغات پیامکی را داشتید شاید میتوانستید با یک پیام «سورپرایز! شما برنده شدید!» افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب کنید ولی الان دیگر کسی به این پیامها توجه نمیکند و مستقیم به سطل زباله میروند. الان کاربران تلفن همراه علاقه دارند تا پیامکهایی واقعیتری دریافت کنند. پیامهای واقعی برخلاف تصور شما نتایج شگفتانگیزی دارند.
برای مثال فروشگاههای زنجیرهای به تازگی در قالب پیامکهایی کوتاه، قیمت اجناس تخفیف خورده خود را به اطلاع مردم میرسانند. اجناسی از برندهای معروف که واقعاً در فروشگاه موجود هستند. آنها نه کارت هدیه میدهند، نه اجناس بیکیفیت و تقلبی میفروشند و نه قرار است شما را در یک قرعهکشی بزرگ شرکت دهند، بلکه تنها کار خود را صادقانه تبلیغ میکنند. صداقت نوعی احترام به مشتری است!
در تبلیغات پیامکی وقت شناس باشید.
برخی اغذیهفروشیها با استفاده از تبلیغات پیامکی به مشتریان پیشنهاد به اصطلاح” یکی بخر دوتا ببر! “میدهند. اما حدس بزنید چه زمانی را برای ارسال آن انتخاب میکنند؟ حوالی بعد از ظهر، یعنی دقیقاً هنگامی که مخاطبان احتمالاً از سر کار به خانه میآیند!
اگر یک کتابفروشی دارید زمان مناسب برای تبلیغ کتب درسی اوایل شروع هر ترم آموزشی است. همچنین برای تبلیغ رمانها و داستانهای خود هم باید روی فصل تابستان و بهار حساب ویژهای باز کنید.
به طور کلی تعیین زمان ارسال پیامک بسیار اهمیت دارد و باید با توجه به زمانِ نیاز مشتریان، تبلیغات خود را آغاز کنید. شما خودتان بهتر از هر کسی میدانید که مشتریان شما در چه زمانهایی بیشتر به محصولات شما نیاز دارند؛ متأسفانه خیلی اوقات بسیاری از کسب و کارها این موضوع را رعایت نمیکنند و در نیمههای شب یا اوایل صبح اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند. حال شما تصور کنید که مخاطبان با قیافههای خسته و خوابآلود تا چه حد به این تبلیغات توجه میکنند!
بازاریابی پیامکی مناسب چه کسب و کارهایی است؟
با هر کدام از روشهای تبلیغاتی قادر هستید فواید متفاوتی را به برند خود هدیه دهید؛ بنابراین با توجه به نوع هدفتان باید روش مدنظر خود را انتخاب کنید. روش تبلیغ از طریق پیامک نیز برای برخی از کسبوکارها نتایجی پررنگتر و متمایز به همراه دارد. پیامکهای تبلیغاتی برای مشاغل زیر اهمیت بسیاری دارند:
- مشاغلی که نیاز دارند مخاطبان را با برند خود آشنا کنند. در این موارد دیدن نام برند و آشنایی با آن اولین اولویت است که در پیام کوتاه میتوان به خوبی به این هدف دست یافت.
- مشاغلی که همواره میخواهند مشتریان را از آخرین اتفاقات کسبوکار خود آگاه کنند. فروش ویژه یا تخفیف آخر فصل نمونهای از این موارد است.
- مشاغلی که با مخاطبان در زمان مشخصی قرار دارند، برای یادآوری چنین قرارهایی استفاده از پیامک گرهگشاست. بهعنوان مثال میتوانیم از قرار برای نوبت مشاوره نام ببریم.
- مشاغلی که با گروه گستردهای از مخاطبان یا کارمندان در تعامل هستند، با استفاده از پیامک میتوانند بسیاری از اتفاقات را بدون دردسر اطلاع دهند.
- مشاغلی که به طور مستقیم با مخاطبان خود سروکار ندارند. از این جمله میتوانیم به آژانسهای مسافرتی و فروشگاههای آنلاین اشاره کنیم.
جدای از این موارد هر کسبوکاری میتواند از این بازاریابی استفاده کند و از مزایای آن به بهترین نحو برای رسیدن به اهداف خود بهرهمند شود. فقط مهم است که قبل از استفاده مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و حتما با برنامه و هدفمند برای مشتریان و مخاطبان خود پیامک ارسال کنید.
نتیجهگیری
شاید روزهایی بود که شما میتوانستید با خرید یک پنل اس ام اس تبلیغاتی به تعداد زیادی شماره متنوع دسترسی داشته باشید (البته هنوز هم میتوانید)، اما باید بدانید که این روش از تبلیغات دیگر مانند گذشته بازدهی ندارد. در حال حاضر تعداد پیامکهای تبلیغاتی به قدری زیاد شده است که صدای اعتراض مردم بلند شده است. پس اول از همه کمپین تبلیغات پیامکی شما باید بر اساس رضایت مشتریان ایجاد شود و دوم اینکه به مخاطبان هدف خود پیام بفرستید نه کسانی که تبلیغ شما به دردشان نمیخورد.
پس اگر قصد گسترش کسب و کار خود را دارید اما زمان و توان مالیِ بالایی برای سرمایهگذاری در بخش تبلیغات ندارید، تبلیغات پیامکی میتواند ابزاری مفید، ساده و کمهزینه برای شما باشد.
منبع : نوین ، یکتانت.