ترزوب ، طراحی سایت

ارائه بهترین راهکار برای کسب وکار شما

logo

یادگیری توسعه سایت برای مبتدیان

website design

در دنیای امروز، دانستن نحوه انجام توسعه سایت روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده است و اکنون به عنوان یک مهارت بسیار مهم شناخته می شود. توسعه سایت می تواند بسیار پیچیده و دلهره آور باشد، مخصوصا اگر پیش زمینه ای نداشته باشید یا با مفاهیم پایه ای آشنا نباشید. اما با توسعه اینترنت و فناوری، امروزه توسعه سایت می تواند آسان تر از همیشه باشد. منابع زیادی در اینترنت وجود دارد و هرکسی می تواند به تنهایی یاد بگیرد که یک توسعه دهنده عالی باشد. در این مقاله به طور خلاصه در مورد نحوه یادگیری توسعه وبسایت صحبت خواهیم کرد.

 

اولین قدم : وب سایت ها چطور کار می کنند؟

در ابتدایی‌ترین سطح، وب‌سایت‌ها مجموعه‌ای از فایل‌ها و کدهای ذخیره‌شده در سروری هستند که به اینترنت متصل است. شما با باز کردن یک وبسایت از طریق مرورگر (مانند کروم، فایرفاکس، سافاری)، که به عنوان کلاینت (client) نیز شناخته می شود، به یک وب سایت دسترسی پیدا می کنید.

سمت کلاینت و سمت سرور به ترتیب به عنوان فرانت-اند (Front-end) و بک-اند (Back-end) شناخته می شوند. توسعه دهندگان فرانت-اند بر روی عملکردهای سمت کلاینت وبسایت تمرکز می کنند، در حالی که توسعه دهندگان بک-اند بر توسعه سمت سرور وب سایت تمرکز می کنند. توسعه دهندگان فول-استک (Full Stack) بر هر دو مهارت فرانت-اند و بک-اند تسلط دارند.

درک تفاوت های بین هر کدام از این مهارت ها می تواند به شما کمک کند علاقه مندی خود را پیدا کنید و یا که تصمیم بگیرید در آینده برای حرفه خود کدام مسیر را انتخاب کنید.

 

دومین قدم : توسعه فرانت-اند چیست؟

توسعه دهندگان فرانت-اند محتوایی را که هنگام تعامل با یک وب سایت می بینید ایجاد می کنند. این شامل عناصر بصری مانند منوها، دکمه‌ها و انیمیشن‌هایی است که می‌توانند بر روی دستگاه شما اجرا شوند. توسعه دهندگان فرانت-اند از سه مورد اصلی استفاده می کنند: HTML برای ایجاد ساختار یک وب سایت، CSS برای تغییر ظاهر وب سایت و جاوا اسکریپت برای ایجاد عناصر تعاملی. در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت :

اچ‌تی‌ام‌ال :

 HTMLکه مخففHyperText Markup Language  یا زبان نشانه گذاری فرامتن است ،  به کدنویس ها اجازه می دهد تا ساختار و طراحی اساسی یک وب سایت را تعریف کنند. یک فایل HTML به مرورگر می‌گوید که چه چیزی روی صفحه دستگاه نمایش داده شود و عناصری مانند پاراگراف‌ها، فهرست‌ها و تصاویر چگونه چیده شوند. اگرچه HTML یک فناوری بسیار قدیمی است هنوز هم به عنوان هسته وب سایت ها شناخته می شود.

سی‌اس‌اس :

CSS که مخفف Cascading Style Sheets است ، نحوه نمایش عناصر HTML روی صفحه را تغییر می دهد. با CSS شما می‌توانید طرح‌بندی ، رنگ‌ها و فونت‌های صفحه را تغییر دهید و یا به عناصر صفحه افکت‌ اضافه کنید. CSS در ترکیب با HTML برای ایجاد و استایل دادن به صفحات وب استفاده می شود. CSS  به شما کنترل زیادی بر نحوه ارائه یک فایل HTML به کاربر می دهد.

جاوااسکریپت:

جاوا اسکریپت یکی دیگر از ابزار یک توسعه دهنده فرانت-اند است. همچنین یکی از محبوب‌ترین زبان‌های موجود در بازار و یک زبان سمت کلاینت است که در کنار HTML و CSS برای ایجاد وب سایت های پویا و واکنش گرا استفاده می شود و به توسعه دهنده اجازه می دهد تا هر بخشی از طراحی و عملکرد یک وب سایت را مدیریت کند.

 

در کنار تمام این موارد ، ابزار دیگری نیز هستند که می توانند به شما کمک کنند. از جمله آن ها می توان به به موارد زیر اشاره کرد:

 

مدیریت کننده های پکیج (Package Managers) :

مدیران بسته می‌توانند کتابخانه‌ها و … را که برای توسعه فرانت-اند استفاده می‌شوند نصب کنند. به عنوان مثال، npm یک مدیریت بسته است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا بسته های جدید را نصب و مدیریت کنند.

ابزار ساخت (Build Tools) :

ابزارهای ساخت می توانند برخی از جنبه های توسعه وب را به صورت خودکار انجام دهند. آنها برای کارهای ساده و مستعد خطا مانند جایگزینی رشته های متنی در یک فایل و جابجایی یا ترکیب فایل ها مفید هستند. از جمله این ابزار ها می توان به Gulp ، Webpack  و Parcel اشاره کرد.

کنترل نسخه (Version Control) :

سیستم‌های کنترل نسخه تغییراتی را که در کد خود ایجاد می‌کنید مدیریت می‌کنند و به شما امکان می‌دهند در صورت اشتباه یا ایجاد تغییر، به نسخه قبلی برگردید.توسعه دهنده ها معمولا از Git استفاده می کنند. Git یک سیستم کنترل نسخه استاندارد است که در شرکت های بزرگ توسعه وب استفاده می شود.

طراحی واکنشگرا (Responsive Design) :

هر وب‌سایتی که ایجاد می‌کنید باید در هر نوع دستگاهی که کاربر استفاده می کند کار کند. طراحی واکنشگرا این ایده است که وب سایت ها باید به رفتار و دستگاه کاربر پاسخ دهند. درک طراحی واکنشگرا برای توسعه دهندگان وب بسیار مهم است، زیرا افراد زیادی عمدتاً از طریق دستگاه های تلفن همراه خود به وب دسترسی پیدا می کنند.

فریمورک های جاوااسکریپت (JavaScript Frameworks) :

فریمورک های جاوا اسکریپت مجموعه ای از کتابخانه ها با کدهای از پیش نوشته شده هستند که می توانند برای کارهای معمولی استفاده شوند. استفاده از یک فریمورک به شما کمک می کند تا یک سایت کارامدتر بسازید زیرا همه چیز را از ابتدا طراحی نمی کنید. فریمورک‌های اصلی جاوا اسکریپت عبارتند از  React، Vue.js و AngularJS.

 

سومین قدم : توسعه بک-اند چیست؟

توسعه دهندگان بک-اند با سمت سرور یک وب سایت کار می کنند. این شامل مدیریت سرورهای وب، تعامل با پایگاه‌های داده و استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها است – که همه ی این ها عملکردهایی هستند که کاربر هنگام تعامل با سایت نمی‌بیند. توسعه دهندگان بک-اند همچنین ممکن است از فناوری هایی مانند SQL و Python برای مدیریت عملکرد یک وب سایت استفاده کنند. در ادامه مهارت هایی که لازم است یک توسعه دهنده بک-اند داشته باشد را بررسی می کنیم :

 

کار با سرورها:

توسعه دهندگان بک-اند باید با سرورها و نحوه مدیریت آنها آشنا باشند. یک نوع سرور ، سرور محلی و متمرکز نام دارد که دستگاهی است که ویندوز یا لینوکس را اجرا می کند و تمام اطلاعات آن را در یک مکان ذخیره می کند. نوع دیگر سرور ها که توسط شرکت های میزبانی ابری ارائه می شود به شما این امکان را می دهد که وب سایت خود را با استفاده از سرورهای آن ها راه اندازی کنید. این نوع راه‌اندازی محبوب است زیرا نسبتاً ارزان، سریع و به راحتی مقیاس‌پذیر است. در نهایت دانستن نحوه کار با یکی از این نوع سرور ها امروزه برای یک توسعه‌دهنده بک‌اند یک مهارت مهم محسوب می شود.

زبان‌های برنامه‌نویسی:

 دانستن حداقل یک زبان برنامه نویسی برای توسعه دهنده بک-اند ضروری است. از جمله زبان هایی که توسعه دهندگان بک-اند استفاده می کنند میتوان به جاوااسکریپت ، پایتون ، PHP ، جاوا ، Ruby و … اشاره کرد.

کار با پایگاه‌های داده:

پایگاه‌های داده در توسعه بک-اند حیاتی هستند. شما باید بدانید که چگونه به داده‌ها دسترسی داشته باشید تا به عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند رشد کنید.  در این زمینه یادگیری نحوه کار با پایگاه داده های SQL مانند MySQL وServer  Microsft SQL و پایگاه داده های NoSQL ضروری است.

 

چهارمین قدم : مقدمات ساختار و طراحی سایت

همه مواردی که تا به اینجا در مورد آن صحبت کرده ایم به پیاده سازی فنی یک وب سایت مرتبط بود. به عنوان یک توسعه دهنده وب، باید برخی از اصول معماری و طراحی وب سایت را نیز بدانید. معماری وب سایت به چیدمان و ساختار صفحات درون سایت شما اشاره دارد. این می‌تواند شامل صفحاتی مانند: صفحه اصلی، صفحه «درباره» صفحات اصلی و صفحه «تماس با ما» باشد. صفحات مورد نیاز شما بسته به کاری که سایت شما قرار است انجام دهد تغییر می کند.

طراحی یکی دیگر از نکات مهم است. به عنوان یک طراح وب، ظاهر و طرح یک وب سایت را مدیریت خواهید کرد. ظاهر سایت شما شامل فونت ها، رنگ ها و تصاویر استفاده شده در سراسر سایت است. چیدمان (Layout) نیز به چگونگی ساختار و طبقه بندی اطلاعات در هر صفحه اشاره دارد. طراحی وب به طور گسترده تری از اصول طراحی نشات می گیرد. برای مثال باید به رنگ های استفاده شده ، فونت متن ها و چیدمان اجزای سایت توجه شود.

 

جمع بندی :

چه یک توسعه دهنده مبتدی یا یک توسعه دهنده حرفه ای باشید، باید به خاطر داشته باشید که یادگیری تنها راه رسیدن به هدف شماست. اگر می خواهید توسعه وب را شروع کنید ، مطالب بالا می تواند راهنمایی برای شروع مسیر شما باشد. با صرف وقت برای یادگیری ، قطعا شما نیز می توانید یک توسعه دهنده حرفه ای شوید.

Copyright © 2017 | کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ترز وب می باشد