اگر کسب و کار شما تا به حال و بدون وجود یک وبسایت تا حد خوبی پیشرفت داشته است، ممکن است از خود بپرسید: آیا من برای کسب و کار خود به وبسایت نیاز دارم؟ یک وبسایت چه فایده ای دارد اگر کسب و کار من قبلاً هم بدون آن موفق بوده است؟ پاسخ کوتاه این است که هرگز زمان بهتر یا مهم تری برای شروع سرمایه گذاری و ایجاد یک وبسایت برای کسب و کار شما وجود نداشته است. یک وب سایت طیف گسترده ای از مزایا را برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ ارائه می دهد، و ارزش بیشتر این مزایا هر سال به طور تصاعدی افزایش می یابد. در ادامه ده مورد از بزرگترین مزایایی را که کسب و کار کوچک شما می تواند حتی از یک وب سایت ساده دریافت کند، جمع آوری کرده ایم.
ده دلیل برای اینکه چرا به یک وبسایت برای کسب و کار کوچک خود نیاز دارید:
- یک وبسایت برند شما را حرفه ای جلوه می دهد.
- وبسایت باعث می شود مشتریان جدید از طریق گوگل شما را پیدا کنند.
- شما می توانید به آسانی محصولات و خدمات تان را نمایش دهید.
- یک وبسایت می تواند مشتریان را ترغیب کند تا با شما در ارتباط باشند.
- شما می توانید نظرات سایر مشتریان را به طور اختصاصی در وبسایت خود نمایش دهید.
- میتوانید در وبسایت خود از Google Maps استفاده کنید تا مردم راحتتر شما را پیدا کنند.
- وبسایت شما جایگاه شما را در صنعت شما تثبیت می کند.
- ایجاد و مدیریت یک وبسایت دیگر کار سختی نیست.
- یک وب سایت موفقیت شما را در دراز مدت تضمین می کند.
- تمام این مزایا بدون صرف هزینه های گزاف به دست می آید.
در وب سایت کسب و کار خود به چه صفحاتی نیاز دارید؟
اگر قانع شده اید که برای کسب و کار خود به یک وبسایت نیاز دارید، پس از انتخاب دامنه، سؤال بعدی ای که احتمالا به ذهن شما و تقریبا تمامی کارآفرینان آنلاین و صاحبان مشاغل کوچک می رسد این است : “وبسایت من باید شامل چه صفحاتی باشد؟”. وقتی صحبت از تولید محتوا برای یک وبسایت جدید می شود، هر کسب و کاری منحصر به فرد است و به محتوای متفاوتی نیاز دارد. اما مجموعهای از صفحات هستند که همه وبسایتها باید داشته باشند، زیرا بازدیدکنندگان (مشتریان بالقوه شما) انتظار دارند بتوانند اطلاعاتی که می خواهند را در سایت شما پیدا کنند.
در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با ۱۲ صفحه ای که وب سایت کسب و کار شما باید داشته باشد و اینکه هر صفحه باید شامل چه مواردی باشد می پردازیم.
- صفحه نخست:
این صفحه ای است که اکثر مردم ابتدا می بینند و باید شامل این موارد شود: توضیح کوتاهی در مورد اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید، توضیح مختصری در مورد خدمات و محصولات خود و نکات مهم در مورد اینکه چگونه می توانید به مشتریان خود کمک کنید.
- صفحه درباره:
شامل خلاصه ای از شرکت شما، افرادی که استخدام می کند (با بیوگرافی و تصاویر کارکنان، یا فقط خودتان اگر مالک انحصاری هستید)، هر گونه دستاوردی که به دست آورده اید، و روش های متفاوتی که شما نسبت به سایر ارائه دهندگان همان محصول یا خدمات ارائه می دهید.
- صفحه خدمات:
خلاصه ای از خدمات ارائه شده، نکات مهم خدمات با توضیحات کوتاه، لینک هایی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات تخصصی، مزایای استفاده از خدمات شما، و تفاوت آنها با خدماتی که رقبای شما ارائه می دهد.
- صفحه محصولات:
خلاصه ای از محصولات موجود، توضیحات کوتاهی از هر محصول، پیوندهایی به صفحات محصول که حاوی اطلاعات بیشتری است، انتظاراتی که مشتری بعد از خرید آن محصول می تواند داشته باشد و اینکه چرا مشتریان باید آن محصولات را به جای رقبایتان از شما بخرند.
- صفحه پرسش و پاسخ:
متداول ترین سوالاتی که اغلب از شما پرسیده می شود باید در این صفحه باشد. چنین سوالاتی همچنین باید هر گونه شک و تردیدی را که مشتری ممکن است داشته باشد برطرف کند تا بتواند به اندازه کافی برای خرید از شما احساس امنیت کند.
- صفحه توصیفات/بررسی:
می تواند شامل یک پاراگراف کوتاه از تعریف و تمجید های مشتریان از شما باشد. می توانید برای جلب توجه مشتری، عکسها و اطلاعات تماس نظردهنده را با یک عنوان برجسته در بالای هر نظر اضافه کنید.
- صفحه تماس:
باید شامل همه حسابهای رسانههای اجتماعی، آدرس پستی، شماره تلفن و فکس، آدرس ایمیل و حتی ساعات کاری شما باشد. حتی می توانید از فرم تماس به جای نوشتن آدرس ایمیل خود استفاده کنید.
این یک صفحه نیست، زیرا بخش وبلاگ مجموعه همه پست هایی است که برای وبلاگ تولید کرده اید. وبلاگ یک بخشی از وبسایت است که از پستهای وبلاگ با موضوع های متفاوت تشکیل شده است. وبلاگ شما مکانی ایجاد میکند که میتوانید داستان شرکت خود را بگویید، تخصص خود را به اشتراک بگذارید و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
- صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی:
می تواند شامل این باشد که چه دادههایی را جمعآوری میکنید، این داده ها چگونه جمعآوری میشوند، چگونه بازدیدکنندگان میتوانند نسخهای از این اطلاعات را به دست آورند، آیا چنین محتوایی با کسی به اشتراک گذاشته میشود و چنین مواردی.
- صفحه شرایط و ضوابط:
میتوانید قوانین و دستورالعملها و نحوه عملکرد وبسایت خود را در آن لحاظ کنید. مانند قوانین کشوری که بر این توافقنامه حاکم است، افشای مالکیت که بیان میکند وبسایت شما دارایی شما است و توسط قوانین حق نسخهبرداری محافظت میشود، و یک بند پیوند به سایتهای دیگر مبنی بر اینکه شما مسئول شخص ثالثی نیستید.
- نقشه سایت:
صفحه نقشه سایت شما باید شامل پیوندهایی به تمام صفحات وب شما و پست های وبلاگ شما باشد. در صورت امکان، صفحه نقشه سایت شما باید در بخش پاورقی یا فوتر تمام صفحات وب سایت شما قرار گیرد.
- صفحه “یافت نشد”:
به بازدیدکنندگان بگویید که صفحه ای که به دنبال آن هستند پیدا نمی شود. “صفحه یافت نشد” شما باید پیوندی به صفحه اصلی شما داشته باشد، همچنین میتوانید یک فرم جستجو نیز اضافه کنید.
کسب و کار هایی که به وبسایت نیاز دارند:
همانطور که گفتیم، هر کسب و کاری نیاز به یک وبسایت دارد. حتی اگر یک کسب و کار محلی کوچک، فریلنسر، پیمانکار یا مشاور هستید، می توانید از داشتن یک وب سایت بهره مند شوید. در ادامه کسب و کارهایی که حتما به وبسایت نیاز دارند را بررسی می کنیم و متوجه خواهید شد که شغل شما نیز حتما در یکی از دسته بندی ها قرار می گیرد.
- تجارت الکترونیکی:
هر کسب و کاری که محصولات را در اینترنت به مردم می فروشد در این دسته بندی است. تا زمانی که محصولی را می فروشید که قابل دیدن، حس کردن و لمس کردن باشد در این دسته قرار می گیرید.
- تحصیلات:
اگر صاحب یک مدرسه، مؤسسه آموزشی یا مرکز آموزشی هستید، به یک وبسایت برای دانشآموزانی که گزینه آموزش آنلاین را بررسی میکنند نیاز دارید.
- غذا و خدمات پذیرایی:
اکثر مردم وقتی به دنبال مکانی برای غذا خوردن هستند، رستوران های نزدیک خود را در اینترنت جستجو می کنند. به همین دلیل است که فروشندگان مواد غذایی و رستوران ها منوی غذایی و خدمات خود را در وب سایت خود قرار می دهند. با یک وبسایت مشتریان می توانند سفارشات خود را ثبت کنند و غذای خود را در منزل یا محل کار خود تحویل بگیرند.
- اقامتگاه و هتل:
هنگامی که مردم به یک شهر جدید سفر میکنند، از قبل هتلی را که در آن اقامت خواهند داشت به صورت آنلاین جستجو می کنند. اگر آنچه را که می بینند دوست داشته باشند، ممکن است حتی قبل از شروع سفر، اتاقی را رزرو کنند.
- ساخت و ساز ساختمان و مشاوره املاک:
به عنوان یک شرکت ساختمانی می توانید پروژه های فعلی، دستاوردهای قبلی و کارهای آینده خود را در وب سایت خود به نمایش بگذارید.
- آژانس های مسافرتی:
با یک وب سایت ساده، مسافران می توانند آژانس مسافرتی را جستجو کنند و بلیط هواپیما یا اتوبوس خود را از قبل رزرو کنند. اگر یکی از این وب سایت ها را داشته باشید، برند شما را به عنوان یک تجارت حمل و نقل قابل اعتماد معرفی می کند.
- صنعت بهداشت:
قبل از استفاده از هر بیمارستانی، اکثر مردم به صورت آنلاین جستجو می کنند تا امکانات پزشکی و سیستم های مراقبت های بهداشتی خود را بررسی کنند.
- زمینه های حقوقی:
وکلا نیز به وب سایت نیاز دارند. با قرار دادن سابقه ای از پرونده های موفق درکارنامه شما، برای مشتریان شما نیز راحت تر است که خدمات شما را بررسی کرده و با شما در وب سایت خود قرار ملاقات رزرو کنند.
- پشتیبانی فناوری اطلاعات و خدمات فنی
- اجاره خودرو، فروش، تعمیرات و سفارشی سازی
امیدواریم با خواندن این مطلب ایده هایی در رابطه با اینکه چطور وبسایتی برای کسب و کار خود ایجاد کنید به دست آورده باشید. همچنین یک دید کلی از ساختار یک وبسایت برای یک کسب و کار و اهمیت اینکه چرا باید هر چه زودتر وارد دنیای دیجیتال شوید را درک کرده باشید. به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای اینکه هویت برند خود را در اینترنت بسازید دیر نیست.